LEAN
Het uitgangspunt van Lean is zoals Toyota het ooit heeft gedefinieerd als “De Toyota weg”. Hieronder volgt de filosofie van Toyota.
Lange termijn filosofie. Neem management beslissingen op basis van een lange termijn filosofie.
1.Baseer management beslissingen op een lange termijn filosofie, zelfs als de uitgaven op de korte termijn de financiële doelen benadelen.
Proces. Het juiste proces garandeert de gewenste resultaten.
2. Creëer een continue proces “flow” om problemen aan de oppervlakte te brengen.
3. Gebruik “Pull” systemen om overproductie te vermijden (vragen).
4. Faseer de werklast uit (heijunka).
5. Creëer een cultuur van stoppen (jidoka) om problemen vast te leggen, om op deze manier in één keer goed te werken.
6. Het standaardiseren van taken & processen is het fundament van continue verbetering en aanmoediging van medewerkers.
7. Gebruik visuele controle zodat de problemen niet verborgen blijven (Go to the Gemba).
8. Gebruik enkel realistische en door en door geteste technologie die mensen en processen ondersteunen.
Respect voor medewerkers. Voeg waarde toe aan medewerkers door hen te ontwikkelen.
9. Leidt managers op die het werk door en door begrijpen, laat ze werken volgens de filosofie en anderen opleiden.
10. Ontwikkel uitstekende medewerkers en teams die de filosofie van het bedrijf omarmen.
11. Respecteer, daag uit en help de leveranciers.
Problemen. Continue oplossen van “basis oorzaken” zorgt voor een lerende organisatie.
12. Ga en kijk zelf om de situatie door en door te begrijpen.
13. Maak beslissingen langzaam door consensus, bestudeer grondig alle mogelijkheden en voer de beslissing snel uit.
14. Wordt een lerende organisatie door duidelijke reflectie “hansei” en continue verbetering “kaizen”.
Als u de Toyota filosofie wilt invoeren zult u onderaan in de organisatie moeten beginnen met de gereedschappen van Leanmanagement.
Leanmanagement is er opgericht om verspillingen tegen te gaan of anders gezegd zo efficiënt mogelijk te werken. Als wij uw productieproces beoordelen gaan we de volgende verspillingen tegen het licht houden.
- Onnodig transport
- Teveel voorraden en tussenvoorraden
- Overtollige handelingen
- Wachttijden
- Overproductie
- Overtollige complexe processen
- Fouten (indien complex dan een six sigma project)
- Verspilling van talent en vermindering van afval.
Om bovengenoemde verspillingen te lokaliseren maken wij gebruik van de vijf principes van Lean:
- Definieer Customer Value
- Maak een Value Stream
- Streef naar Flow
- Verander van Push naar Pull
- Streef naar perfectie, elimineer fouten.
Hieronder wordt in kort de vijf principes van Lean uitgelegd.
1. Definieer Customer Value
Customer Value betekent in het Nederland Klantwaarde. Elke activiteit in een proces kan één van de drie waarden bezitten namelijk klantwaarde, bedrijfswaarde en verspiling. In het meest optimale geval is er geen verspilling, minimale bedrijfswaarde en maximale klantwaarde. Voor de klantwaarde zal de klant willen betalen, voor de andere waarden niet.
2. Maak een Valuestream
Valuestream betekent in het Nederlands waardenstroom. Met een waardenstroom wordt het totale proces in beeld gebracht door de relevante stakeholders. Alle processtappen met de benodigde informatie wordt weergegeven. Dit geeft direct een inzicht waar de verspillingen moeten worden gezocht.
3. Streef naar Flow
Flow betekent in het Nederlands stroom. Als het productieproces stroomt komen de tussenvoorraden in beeld en worden fouten in de componenten eerder opgemerkt. Het toepassen van Flow is niet altijd mogelijk maar het is verstandig om er altijd naar te streven.
4. Verander van Push naar Pull
Push betekent in het Nederlands aanbodgericht en Pull betekent vraag gericht. Een goed voorbeeld van Pull is te produceren wanneer de klant er om vraagt. Dus als er meer vraaggericht wordt geproduceerd is er een lagere voorraad gereed product. In de automobielindustrie is dit al jaren gemeengoed.
5. Streef naar perfectie en elimineer fouten
Een bedrijfsproces is continu aan verandering onderhevig en er is altijd iets te verbeteren en fouten blijven gemaakt worden. Het is de uitdaging om alle medewerkers zodanig gemotiveerd te hebben en te houden dat er continu naar perfectie wordt gestreefd en minimaal fouten worden gemaakt.
Toolbox van de Leanmanager
Toolbox betekent gereedschapskist in het Nederlands. De volgende gereedschappen c.q. instrumenten passen wij onder meer toe om Lean te realiseren:
- TOC
- 5?
- VSM
- 5S
- Kaizen
1. TOC
TOC betekent Theory of Constraints, in het Nederlands betekent dit Theorie van de Weerstand. Als de doorlooptijd van een proces of de leveringssnelheid niet wordt behaald komt het product of dienst te laat bij de klant. De volgende stappen worden dan nagelopen:
- Ga op zoek naar de bottleneck, weerstand in het proces waar het langer duurt dan normaal.
- Optimaliseer de bottleneck. Bijvoorbeeld tijdelijk meer personeel als noodoplossing.
- Stem de andere processen af met de bottleneck.
- Verbeter de bottleneck.
- Ga terug naar stap 1.
2. 5?
5? betekent five times why, in het Nederlands betekent dit vijf keer waarom. Vaak kan men met deze simpele methode een complex probleem oplossen. Hier volgt een voorbeeld:
Probleem: er vallen brokstukken van een gebouw naar beneden.
Vraag | Antwoord |
1. Waarom komen er brokstukken naar beneden. | Gebouw erodeert. |
2. Waarom erodeert het gebouw. Andere gebouwen hebben er geen last van. | Gebouw wordt 2x per week gewassen. De combinatie van wasmiddel en uitlaatgassen zorgt voor erosie. |
3. Waarom wordt het gebouw 2x per week gewassen. | Er zitten veel duiven die poepen op het gebouw. |
4. Waarom zijn er veel duiven. | Die komen volgens de expert op de spinnen af. |
5. Waarom zijn er veel spinnen. | De spinnen komen op de motten af. |
6. Waarom zijn er veel motten. |
Omdat het licht als eerste aangaat. Dit deden ze om extra aandacht voor het gebouw te vestigen. |
3. VSM
VSM betekent Value Stream Map, in het Nederlands Waardestroomkaart. Met deze techniek wordt het totale proces in beeld gebracht samen met de stakeholders van het proces. Vaak gaan processen over meerdere afdelingen met als gevolg dat er niet integraal naar het proces gekeken wordt.
Door het samen maken komt er tussen de stakeholders een discussie op gang met feiten die vaak bijzondere uitkomsten geven. De volgende items worden ingebracht:
- De scope van het proces. (kan een intern of een extern proces zijn, of beide)
- De waarde stroom van het proces (bepalen klantwaarde, bedrijfswaarde en verspilling)
- Materiaal en informatiestroom
- Procesdata
- Proces en doorlooptijd.
4. 5S
5S gaat over de werkvloer zorgt voor de volgende zaken:
- Enkel machines en materialen aanwezig die echt nodig zijn
- De werkplek schoon en veilig is
- Alle machines en materialen hebben een vaste locatie
- Het is direct duidelijk als er materialen missen.
Hieronder volgt een uitleg van de termen van 5S
Term | Uitleg |
Scheiden | Alleen machines en materialen die nodig zijn op de werkvloer |
Schikken | Alle machines en materialen hebben een vaste plaats |
Schoonmaken | De werkplek is schoon en veilig |
Standaardiseren | We hebben afspraken gemaakt om het zo te houden |
Stimuleren | Zorg dat 5S géén eenmalige actie is |
5. Kaizen
Kaizen is een Japanse term en betekent in het Nederlands continu verbeteren. Al naar gelang de complexiteit worden de volgende items toegepast:
Term | Uitleg | Doorloop-tijd |
Stand-ups | Dagelijks/wekelijks bijeenkomsten om zaken af te stemmen | 15 min |
Standard Work |
Werkzaamheden zo veel mogelijk standaardiseren |
2 uur |
Kaizen events | Bestede tijd 3 tot 5 dagen | 3 weken |
A3 Management | 8 stappenplan | 6 weken |
LLS DMAIC | Six sigma traject | 5 maanden |
5.1 Stand-ups
Een stand up is een vast moment in de tijd dagelijks/wekelijks waarin teamleden kijken naar:
- de prestaties van het team
- het signaleren van verspillingen
- en bovenstaand bespreken en omzetten in concrete verbeteracties
5.2 Standard Work
Standaardiseren is een belangrijk principe binnen Lean. De werkstandaard is niet statisch maar voortdurend in beweging. De werkstandaard is op dat moment (met de huidige kennis) de beste manier om een werkproces uit te voeren. Maar als er een item in het werkproces verandert is het van belang om samen met de stakeholders van het werkproces dit te evalueren.
5.3 Kaizen event
Een Kaizen event betekent in het Japans Kaikaku en betekent in het Nederlands radicale verandering. Een Kaizen event is een projectvorm waarin de bijeenkomsten achter elkaar worden afgewerkt en er snel een oplossing moet komen. Wat kenmerkt een Kaizen event:
- Bestede tijd van 3 tot 5 dagen
- Doorlooptijd 3 weken
- Deelnemers in deze tijd 100% beschikbaar
- Met beperkte scope en complexiteit
- Probleem is urgent
- Oplossing nog niet bekend.
Wanneer het niet lukt om medewerkers 3 tot 5 dagen aaneen vrij te maken kunnen deze dagen worden uitgesmeerd over een aantal weken. De doorlooptijd is dan wel navenant langer. Een Kaizen event kan worden toegepast om een productiemethode te veranderen, doorlooptijd te verkorten en verspillingen te elimineren.
5.4 A3 Management
De A3 is een gestructureerde methodiek in een 8 stappenplan van een probleem tot een oplossing te komen. Het gaat hierbij om problematiek die niet met een Kaizen event kunnen worden opgelost omdat de scope groter is. Dit kan het geval zijn wanneer de oplossingen over meerdere afdelingen mogelijk zijn.
5.5 LSS DMAIC
LSS betekent Lean Six Sigma en DMAIC staat voor Define, Measure, Analyse, Improve en Control. Deze tool wordt toegepast wanneer de scope en de complexiteit voor A3 Management te groot is. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer een in een proces producten van andere bedrijven worden toegepast. In het Six Sigma hoofdstuk wordt dit verder uitgelegd.