SIX SIGMA
Waar Lean staat voor efficiëntie staat Six Sigma voor kwaliteit. Als iedereen 100% Lean werkt heb je Six Sigma niet nodig, maar de werkelijkheid is anders. Six Sigma betekent 3,4 fouten per miljoen. Six Sigma werkt met de volgende projectstructuur:
Define
1. Project selectie en scope
2. Definitie van het defect
Maesure
3. Bepalen Y en analyseren meetsystemen
4. Baseline performance (Huidige foutpercentage)
5. Verbeterdoelstellingen op basis van baseline performance
Analyse
6. Mogelijke oorzaken van variatie
7. Bepalen van de hoofdoorzaken (Essentiële X’s)
Improve
8. Bepalen van de optimale oplossing
9. Toetsen van de oplossing
Control
10. Borging en meetsystemenanalyse
11. Implementatie en aantonen verbetering
12. Projectdocumentatie en overdracht.
Om u een idee te geven van een Six Sigma project gaan we uit van het volgende probleem: Het loslaten van het glas van de rechterbuitenspiegel van een bepaald type personenauto.
1. Projectselectie en scope
Het glas van de rechterbuitenspiegel laat na verloop van tijd los en de scope omvat het totale proces vanaf de leverancier tot en met de klant.
2. Definitie van het defect
Na ongeveer drie jaar laat het glas van de verwarmde rechterbuitenspiegel los.
3. Bepalen Y en analyseren meetsystemen
Y geeft in dit geval aan wat nu precies het loslaten van het glas van de spiegel is en het analyseren van de meetsystemen geeft aan hoe men dit dan meet. Ook van belang is dat men weet dat de meetsystemen goed zijn gekalibreerd en dat de mensen die meten dat op een gelijksoortige wijze doen.
4. Baseline performance
Hoe vaak komt het nu eigenlijk voor dat het glas van de rechterbuitenspiegel loslaat. De auto’s worden wereldwijd verkocht, rijden in warme en koude klimaten, op goede en slechte wegen, et cetera.
5. Verbeterdoelstellingen op basis van baseline performance
Stel dat je weet hoe vaak het voorkomt. Daarna moet je bepalen wat dan wel acceptabel is en hoeveel geld heb je daar dan voor over om het probleem op te lossen?
6. Mogelijke oorzaken van variatie
Er zijn legio mogelijkheden die ten grondslag liggen aan het loslaten van de spiegel. Ik zal er een aantal noemen: soort lijm waarmee de spiegel op het verwarmingselement zit geplakt, ophanging van de rechterdeur, trilling van het chassis, klimatologische omstandigheden, rijstijl, soorten wegen, na welke periode laat de spiegel los. Er zijn dus legio oorzaken die gemeten kunnen worden.
7. Bepalen van de hoofdoorzaken (Essentiële X’s)
Door middel van statistische metingen kan men een aantal hoofdoorzaken vinden. Dit kunnen er meer zijn.
8. Bepalen van de optimale oplossing
Stel je hebt geconcludeerd dat de lijm van het glas van de rechterbuitenspiegel na verloop van tijd boven de 30 graden snel veroudert in combinatie met slechte wegen. Men gaat hiervoor een andere lijm gebruiken.
9. Toetsen van de oplossing
Men gaat de lijm testen in laboratoriumomstandigheden en in de praktijk.
10. Borging en meetsysteemanalyse
Omdat we in een verbeterde situatie willen blijven en wellicht nauwkeuriger dan eerst onder controle moeten blijven, is het goed de meetsystemen nogmaals te beoordelen en vast te leggen.
11. Implementatie en aantonen verbetering
De lijm wordt in het productieproces toegepast en men blijft meten om na te gaan of de aanpassing succes heeft gehad.
12. Projectdocumentatie en overdracht
Na afloop van het project worden alle projectdocumenten overgedragen.