Verandermanagement

VERANDERMANAGEMENT

Verandermanagement wordt in het Engels changemanagement genoemd.
Veel Lean en Six Sigma projecten stranden omdat men de medewerkers niet meekrijgt. Men kan een paard wel naar de  waterbak leiden maar niet dwingen om
te drinken.  Een algemene kreet is:

Effectiviteit= kwaliteit * acceptatie

Als de kwaliteit van de leanconsultant onvoldoende is zal de acceptie onvoldoende zijn en dus de effectiviteit ook onvoldoende zijn. Er zijn meerdere verandermodellen en we gaan uit van het model dat bij General Electric werd ontwikkeld, de zeven fases van veranderring. Hierna volgen de zeven fases:

  1. Leidt de verandering
  2. Creëer een dringende noodzaak
  3. Ontwikkel een gedeelde visie
  4. Mobiliseer betrokkenheid
  5. Implementeer verandering
  6. Meet de verbetering
  7. Zet verandering voort.

Als voorbeeld wordt een productieproces genomen waarin op station X te veel werk wordt verricht waardoor er wachttijden ontstaan en de afgesproken levertijden niet gehaald worden. Dit kan ook een administratief proces zijn. De uitdaging wordt met een Kaizenevent aangevlogen.

1. Leidt de verandering
Er zal iemand de kar voor het Kaizenevent moeten trekken.

2. Creëer een dringende noodzaak
Maak duidelijk aan de belanghebbenden dat door de ontstane situatie er iets zal moeten veranderen om weer de gewenste situatie te creëren. Dat de afgesproken levertijden weer gehaald kan worden.

3. Ontwikkel een gedeelde visie
Men kan de acht verspillingen uit de Leanfilosofie omarmen en door die ogen naar het productieproces kijken.

4. Mobiliseer betrokkenheid
Laat de betrokkenen hun mening geven en ga in discussie. Het kan zo zijn dat degenen die het werk verrichten en andere mening hebben. De mensen op de werkvloer weten echt wat er speelt!

5. Implementeer de verandering
Als de uitkomst van het Kaizenevent een verandering voorstelt, voer deze dan ook in.

6. Meet de verbetering
Meet in de nieuwe situatie de procestijden en communiceer daar over.

7. Zet de verandering voort
Ga ook bij andere processen na of er verspillingen aanwezig zijn en mobiliseer medewerkers om er aandacht aan te besteden.